יום רביעי, 15 בינואר 2014

חרדות חברתיות



חרדות חברתיות הן מצב שבו אדם פוחד מביקורת שלילית כלפי התנהגותו, מעשיו, מראהו וכו' או מדחייה כלפיו. אנשים הסובלים מחרדות חברתיות חיים בחשש תמידי מכך שיושפלו או יובכו על ידי הסביבה. זה אומנם טבעי כאשר אדם מודאג לעיתים מתגובת הסובבים אותו ואת התנהגותו, אבל כאשר מצב זה מתמשך לאורך זמן רב, וגורם לשינוי בדפוסי ההתנהגות של האדם, המצב הוא לא נורמאלי ללא כל צל של ספק ודורש טיפול מסוים. אדם שסובל מתסמונת חרדות חברתיות יסבול בדרך כלל גם מדימוי עצמי נמוך על פי רוב, אשר נובע מתפיסתו כלפי עצמו שהושרשה במשך שנים. יש לציין את העובדה כי בעשורים האחרונים הטיפול נגד חרדות חברתיות תפס תאוצה והתקדם מאד ללא כל עוררין, וכל זאת בעקבות אבחון תופעה זאת כסוג של פוביה. 

חרדות חברתיות

מה הם הסימפטומים של חרדות חברתיות?
חרדות חברתיות בעלות מספר סימפטומים בולטים במיוחד אשר יכולים להופיע כולם יחד או רק בחלקם. הנה המשמעותיים שבהם:
·         רצון להימנע ממצבים חברתיים, חרדת נטישה, פחד מכישלון ובעיקר פחד מתגובת החברה לכישלון. במקרים קיצוניים עקב ההימנעות ממצבים חברתיים נוצר מצב של דיכאון.
·         פחד מאירועים חברתיים זמן רב לפני מועדם. ככל שהאירועים מתקרבים מתחזק הפחד ומשפיע יותר על התפקוד היומיומי.
·         תסמינים פיזיולוגיים: נשימה ודופק מהירים, רעידות בגוף, קשיי שינה וכו'.
·         מכיוון שהסובלים מהתופעה של חרדות חברתיות חיים בחשש ופחד יומיומיים, הם נוטים להרגיע את עצמם על ידי שימוש בסמים ואלכוהול.

טיפול נגד חרדות חברתיות
בדרך כלל, חרדות חברתיות מטופלות בטיפולים ממוקדים כאלה ואחרים, כגון טיפול קוגנטיבי-התנהגותי, טיפול דינאמי או טיפול בביופידבק. הטיפול יוצר מודעות חשיבתית ועוזר למטופל לחשוב בצורה הגיונית ורציונלית. לעיתים מקבל המטופל תרגילים לשיפור התחושה. בטיפול נחשפים המטופלים לסיטואציות חברתיות המעוררות חרדה, ובאופן הדרגתי החשיפה הזאת מחשלת אותם. במקרים מסויימים ניתן גם טיפול תרופתי פסיכיאטרי, למרות שהוא לא פותר את הבעיה משורשה, ורק מונע את הסימפטומים שהיא גורמת. בילדים הסובלים מחרדות חברתיות ניתן לטפל באמצעות אומנות או משחק. גם ההורים מעורבים בתהליך ועוזרים לטיפול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה