יום חמישי, 10 באוגוסט 2017

איך מגדירים עוני?



יש כמה דרכים להגדיר עוני וכדאי להכיר את ההבדלים ביניהן. עוד קודם לכן, חשוב להסביר למה בכלל צריך להגדיר עוני. בניגוד למה שנהוג לחשוב, אין הסכמה גורפת על השאלה עוני ויש המון שיקולים פוליטיים ומוסריים שעלולים להכריע את הכף לכאן או לכאן. 

לצד אלו שחושבים שעוני הוא בחירה שנובעת מחוסר יכולת או כישרון, קיימים אנשים שיטענו שזו אחריות של המדינה ומשפחות מתחת לקו העוני לא באמת יכולות לשנות לבדן את מצבן הכלכלי. יתרה על כך, האינטרס של כל מדינה בטיפול בעוני נגזר מתוך שלל שיקולים רחבים שהציבור לא תמיד מודע אליהם.

מבחינה טכנית, נהוג להגדיר עוני לפי רמת הכנסות או פער בין הכנסות והוצאות. ישנו קו גבול תיאורטי מסוים שמציין את קו העוני וכל מי שנמצא מתחתיו זכאי להטבות או להקלות מסוימות מתחת למדינה. קו העוני עשוי להשתנות בהתאם למצב המשק והוא דינאמי גם בגלל שיקולים משפטיים, פליליים, פוליטיים וכן הלאה.




עוני במדינות שונות בעולם
עוד טעות נפוצה היא להתייחס לעוני כתופעה חברתית בעלת מאפיינים זהים בכל מקום בעולם. האמת היא שהעוני לא רק מוגדר אחרת בארצות הברית לעומת אירופה למשל, אלא גם שדרכי הטיפול בו משתנות. הדרך להגדיר את העוני חשובה כי בעזרתה המדינה ואזרחיה יכולים להחליט מה לעשות על מנת להתמודד איתו. יש מדינות שיחליטו להשקיע בכך משאבי ציבור ולנסות לגרום לאיזון חברתי על חשבון יציבות וקדמה אישית, לעומת מקומות שבהם האינטרס הפרטי גובר על כל השאר.

בשורה התחתונה, הנושא של עוני מורכב מאוד והוא צפוי להישאר כזה גם בעתיד. כדאי להבין את ההשלכות והעקרונות של העוני ולעקוב אחר פרסומים בנושא כדי להתמודד איתו כהלכה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה