יום רביעי, 31 ביולי 2013

זכיינות



רבים מן האנשים אשר מבקשים להפוך לעצמאיים שואלים את השאלה הזו, והאמת היא שאין תשובה חד משמעית אשר מתאימה לכולם מן הסתם. בבחירת סוג העסק ישנם שיקולים רבים אשר הם גם שיקולים עסקיים וגם שיקולים אישיים של אופי, יכולת ורצון. עסק זכיינות יכול להתאים מאד לאנשים אשר זו הפעם הראשונה אשר הם פותחים ומנהלים עסק, ועסק חדש ועצמאי לחלוטין יכול להתאים לאנשים אשר מבקשים לעשות משהו חדש ושיש להם אמביציה להצליח בדרך שלהם. בשני המקרים יש להתכונן לקראת הקמת העסק.
עסק זכיינות בישראל
עסק זכיינות נחשב לעסק "בטוח" מכיוון שהוא מבוסס על מוניטין ועל מותג קיים אשר מוכר ללקוחות. בהקמת עסק זכיינות מקבל היזם את כל תוכנית העבודה של חברת האם כולל את צורת הניהול של העסק, את הפירסום של העסק, את שם המותג ואת הסמלים שלו וכדומה. בתמורה יתבקש היזם להפעיל את העסק בהתאם לנוהלי הרשת, ולהגיע ליעדים אשר יציבו לו. התשלום עבור עסק זכיינות מתבצע ברוב המקרים בשתי צורות. תשלום ראשון לרכישת הזיכיון ובהמשך יתבקש היזם להעביר אחוז מסויים מרווחי הסניף לחברת האם, אר הפכה אותו בעצם לזכיין שלה.


יש לציין כי החסרון של עסק זכיינות הוא גם היתרון של מי שמעוניין להקים עסק עצמאי לחלוטין, והוא – חוסר העצמאות והכפיפות לחברת האם אשר מכתיבה כמעט כל דבר ועניין בניהול ובשיווק העסק הלכה למעשה. אנשים אשר קשה להם לעבוד תחת מרות כזו, מוטב כי יחשבו על עסק עצמאי משלהם ולאו דווקא על האופציה של שכיינות במקרה שכזה.
עסק עצמאי ללא כל מרות של גורם אחר
בניגוד לעסק זכיינות, בעל עסק עצמאי זוכה לעצמאות וחופש רב בהקמת העסק, בהחלטה על מראה העסק וצורת ניהולו, על החזון של העסק ועל צורת השיווק של העסק. עצמאות זו עולה כסף, אבל מאפשרת לאנשים אשר יש להם חזון ויכולת, להקים עסק מאפס, ולראות אותו צומח על פי הרצון שלהם ולא על פי הכתבה של חברה גדולה מלמעלה לצורך העניין.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה