יום שבת, 2 ביוני 2012

פטור מהצבא



להוציא פטור מהצבא זה לגיטימי

בשנים האחרונות, קוראים כל מיני כתבות על תופעת ההשתמטות מהשירות בצבא. למרות הכותרות, חשוב מאד להבין כי הוצאה של פטור מהצבא יכולה להיות מאד לגיטימית לעתים קרובות. למעשה, לעתים קרובות צה"ל בעצמו מעניק פטור מהצבא ביוזמתו המלאה, לאנשים שאותם הוא רואה כלא כשירים לגיוס. הסיבות לקבלת פטור משירות צבאי יכולות להיות רבות ומגוונות כיום. חשוב מאד להבין מי זכאי לקבל פטור, ובאילו נסיבות מדובר.

פטור ממצב נפשי ופיזי

רבים מהאוכלוסייה שמקבלים פטור מהצבא הם אנשים עם נכות מסוימת, כאשר הנכות שלהם מונעת מהם לשרת בצה"ל, במצב שבו הצבא יכול להתחייב לשלומו המלא של החייל בכל מחיר. מצב אחר הוא מצב שבו צה"ל מעניק פטור מהצבא על בסיס של בעיות נפשיות כאלה ואחרות - כאשר הוכח שהאדם לא יוכל לעמוד בלחצים של המסגרת הצבאית, על כללי המשמעת הנוקשים שלה, וההיררכיה הברורה שלה.

כמו כן, קיימים אנשים אשר מראש מצהירים על סירובם לשרת בצה"ל מסיבה אידאולוגית, ופעמים רבות לאחר דין ודברים, צה"ל מוכן להעניק להם פטור, במקום להיכנס איתם לסכסוך מתמשך, ובמקום להכניס אותם למערכת הסותרת לחלוטין את האידיאולוגיה שלהם.


פטור על בסיס דת ומוצא

סוג נוסף של פטור מהצבא שניתן לקבל אותו, הוא פטור על בסיס דתי. הפטור הזה מוענק באופן אוטומטי לבנות אשר מצהירות על כך שהן דתיות, ולאברכים חרדים ניתן כיום על בסיס חוק טל הידוע. כמו כן, לאזרחי המדינה ממוצא ערבי ובדואי אין כיום חובת גיוס, והם מקבלים באופן עקרוני פטור מהצבא.

אז מה אפשר לעשות?

הדבר שמשותף לכלל האוכלוסיות שציינו כאן (למעט אלו שמסרבים מראש), היא האפשרות לשרת בצבא למרות שהם קיבלו פטור מהצבא, וזה על בסיס התנדבותי כמובן. אופציה אחרת אשר קיימת, היא לצאת לשירות לאומי במקום להתנדב לצבא. השירות הלאומי יכול להתאים לאנשים ממסגרות רבות, ואף להתאים להם באופן אישי, על בסיס הכישורים שלהם, כאשר הכל מתבצע בסביבה אזרחית נעימה. השירות הלאומי מאפשר לכל מי שלא יכול לשרת בצבא לתרום בכל זאת למדינה ולחברה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה