יום שבת, 30 ביוני 2012

ליקויי למידה


ליקויי למידה הם אוסף של לקויות שהמשותף לכולן הוא קושי בולט של למידה אצל התלמיד. ליקויי למידה ניתנים לאבחון בכל שלב ובכל גיל, ואף רצוי שיאובחנו בשלב מוקדם ככל האפשר, על מנת לאפשר למערכת החנוך, להורים ולילד עצמו, למצוא את הכלים להתמודדות, וכמו כן לחסוך לילד ולמשפחתו עוגמת נפש רבה, הנובעת מתחושת כשלון צורב.

לקוי למידה- המאפיינים

ליקויי למידה יכולים להתאפיין בדיסלקציה- קושי ניכר מאד בקריאה, הגורמת לקריאה מסורבלת ואיטית, ובעקבותיה קשיים בהבנת הנקרא, ושגיאות כתיב למכביר, וכן היפוך אותיות בזמן הקריאה, וחוסר יכולת להתמקד בכתוב. לקויי למידה יכולים להתאפיין גם בדיסגרפיה- שהוא קושי ניכר לכתוב, הנובע הן מקושי מוטורי המקשה על האחיזה בעפרון, והן חוסר היכולת לזכור צירופי אותיות ולחברן לכדי מילה, וללא שגיאות כתיב. לקות למידה נוספת היא הפרעת קשב וריכוז ועוד.



על מיתוסים וניפוצם

בעבר הלא מאד רחוק, ליקויי למידה נחשבו לסוג של כשלון, ילד איטי, עצלנות ומה לא. למרבה המזל, האסכולה היום מבינה כי יש לאבחן את ליקויי הלמידה ולהבין את פשרם, מבלי להדביק כינויים פוגעים ומיותרים על גבו של הילד, שגם כך סובל מתחושת חוסר בטחון ודימוי עצמי נמוך במיוחד, בראותו את חבריו בני גילו, מצליחים במקומות בהם הוא נוחל כשלון חרוץ, או שנדרש לו מאמץ עצום ותעצומות נפש רבות, להתמיד ולהגיע להישגים.

מיתוס מספר אחת שיש לנפץ הוא כי לקות למידה אינה חלילה פיגור, ואינה מתייחסת לרמת האינטליגנציה של התלמיד. למעשה, רוב הדיסלקטים הם מחוננים, ובכלל כחמישה עשר אחוזים מכלל אוכלוסיית ישראל סובלת מדיסלקציה ברמות שונות.

אבחונים חשובים

אבחון ליקויי למידה הוא חשוב, ומומלץ שיתבצע בשלבים מוקדמים. הסיבות לכך הן כדי להבין בראש ובראשונה כי אכן מדובר בליקויי למידה, להבין את היקפם, ולהבין מה ניתן לעשות כדי להקל על התלמיד, ועל הוריו. האבחון נעשה במכונים מיוחדים, ונבחן גם המימד הרגשי של הילד, או הנער, באמצעות פסיכולוג או פסיכיאטר, שיעזרו להבין אם מדובר בהפרעת קשב וריכוז הגורמת לקושי ללמוד, או שמא בלקויות למידה אחרות.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שהיום המודעות להפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה ואבחונים דידקטים עלתה מאוד בקרב כלל האוכלוסייה. אני חושב שבזכות זה יותר ילדים מקבלים עזרה בלימודים על מנת להתמודד עם לקויות למידה אלה.
    אני לקחתי את בני למאבחנת דידקטית מומלצת על מנת שיעבור אבחון לקויות למידה. בני קיבל הקלות שונות בלימודים והתברר שזה מאוד עזר לו. כאשר נתנו לו יותר זמן למבחנים הוא הצליח לעלות את ממוצע הציונים שלו באופן משמעותי מאוד.

    השבמחק