יום שבת, 18 ביולי 2015

צילום



מושגים בסיסיים בענף הצילום
מי שמתעניין בתחום של צילום צריך להכיר את המושגים הבסיסיים. המושג "עומק שדה" לדוגמא מתייחס לטווח סביב מוקד העדשה, אך בפועל יש לו משמעויות רבות. צלמים מקצועיים וחובבנים משתמשים בעומק שדה על מנת להשיג תוצאות צילום שונות. עומק שדה רדוד מייצג מצב בו רק אובייקטים הנמצאים במרחק דומה למרחק נושא הצילום המרכזי נראים בצורה ברורה, לעומת עומק שדה רחב בו חדות התמונה נשמרת גם באובייקטים רחוקים. עומק השדה תלוי בעדשה, מפתח הצמצם, המרחק בין האובייקט המרכזי לבין המצלמה וגודל משטח הצילום.

עוד מושג חשוב שקשור לענף הוא חשיפה. זהו מושג המציין את כמות האור המגיע לסרט או לחיישן דיגיטלי. למרות השימוש הנרחב בשנים האחרונות בחיישנים דיגיטליים, המושג חשיפה עדיין חיוני וקריטי. החשיפה נקבעת לפי הצמצם ולפי מהירות התריס. יש גם אפשרות לבצע חשיפה אוטומטית או חצי אוטומטית, להשפיע על התמונה הסופית ולהכניס יותר או פחות אור.



מהו מיקוד ומה הקשר שלו לזוויות?
אי אפשר לדבר על מצלמות מבלי להזכיר את המושג מיקוד. זהו המושג משפיע על חדות התמונה ואפשר לזהות את רמת המיקוד גם בעיניים לא מקצועיות. לעיתים מעדיפים להתמקד באובייקט מסוים במטרה להבליט אותו ביחס לשאר האלמנטים, אך לרוב מבצעים צילום עם מנגנון של מיקוד אוטומטי. בדגמי מצלמות של חובבים יש מיקוד קבוע אותו לא ניתן לשנות.

המושג האחרון שכדאי להכיר הוא זוויות צילום. אלו הזוויות שמתוכן בוחרים לצלם את האובייקט ואת הדמות. המושג קיים גם באמנות הקולנוע והוא משמש לצורך העברת מסרים או הדגשת אלמנטים מסוימים בתוך התמונה. מחקרים פסיכולוגיים מראים כיצד הזוויות משפיעות על הצופה, משנות את האופי של התמונה וקובעות את האווירה הכללית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה