יום שבת, 19 במאי 2012

אבחון דיסלקציה


כל מה שרציתם לדעת על אבחון דיסלקציה

לא מעט הורים, רוצים לדעת היום מהו בדיוק אבחון דיסלקציה, ומה התוצאות שלו בעצם אומרות על הילד שלהם. חשוב לציין שהאבחון בא לגלות בראש ובראשונה האם יש לילד לקות למידה בתחום הקריאה ו/או הבנת הנקרא. יש היום גם סוגים שונים של דיסלקציות, וחלקם אף יכולים להשתלב בתוך אדם אחד. לכן חשוב לשלוח את הילד לאבחון, במידה ואתם מזהים קושי מסוים, וכמובן שרצוי לעשות זאת כמה שיותר מוקדם על מנת לסייע לו כבר בשלב המוקדם ביותר שאפשר..

מתי הזמן הטוב ביותר לשלוח?

בעבר, הייתה תפיסה שבכלל אין דבר כזה דיסלקציה, ומדובר רק על מקרים של עצלנות או בעיה של מנת משכל. אחרי שגילו את המהות של דיסלקציה, הייתה גישה הפוכה - וכך הורים שלחו את הילדים שלהם לעבור אבחון דיסלקציה עוד לפני שהם בכלל עלו לכיתה א' "רק ליתר בטחון". היום ברור שהתשובה נמצאת באמצע. מצד אחד אם הילד מגלה כבר בהתחלה קשיים בקריאה זה לא סיבה לרוץ לעבור אבחון דיסלקציה. מצד שני כדאי לתת תשומת לב לרמת הקריאה, ואם הדבר ממשיך עוד כשנתיים-שלוש כדאי לשקול ברצינות ללכת לאבחון.



לאיזה אבחון דיסלקציה הולכים?

היום, מבצעים אבחון דיסלקציה כחלק מתהליך של אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי. האבחון הפסיכודידקטי הוא מקיף יותר וכולל גם הערכה נפשית של הנבדק והערכת מנת המשכל שלו, זאת בעוד שהאבחון הדידקטי מתמקד אך ורק ביכולות הקוגניטיביות של הנבדק. אם אתם בטוחים שלילד שלכם יש רק לקות למידה אפשר להסתפק באבחון הדידקטי. אם נראה לכם שיתכן ומדובר על בעיה מורכבת יותר-  לכו לעשות אבחון דיסלקציה במסגרת האבחון הפסיכודידקטי.

האבחון בתנאים הנוחים

חשוב מאד להבין, כי אבחון קשיי למידה נעשה בכוונה תחילה בתנאים הנוחים ביותר עבור הילד שלכם. התנאים הם מרגיעים, המבחן הוא אישי, ולא קיים שום לחץ על הילד שלכם. למה זה חשוב? כי יש מקרים שבהם האבחון יגלה שלילד אין כלל דיסלקציה, אלא אולי דווקא תופעה אחרת כמו לחץ בלימודים, חרדת בחינות, וכיו"ב.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שטיפול בלקויות למידה הוא חשוב מאוד, היום הרבה יותר אנשים נחשפים למידע הזה ומבינים שיש אפשרות שיש לילדים שלהם לקויות למידה. כן בגלל שהרבה מאוד אנשים התחילו להיחשף לכך ככה גם הרבה מאוד אנשים מנסים להימנע מעבודה קשה וללכת ישר לאבחון על מנת להקל על הילד או אפילו על עצמם (נתקלתי בהרבה סטודנטים שרוצים לעשות אבחון רק כדי שיהיה יותר קל). אז אני חושב שאם יש בעיה, אם אתם בבית רואים שלילד יש קושי מסוים כדאי מאוד לבדוק את זה ולפנות לעזרה, אך לא בגלל שהחומר קצת קשה תנו לילדים להתמודד עם קשיים כדי שידעו שגם עם קושי בלימודים צריך להתמודד ולא לברוח ישר מהתמודדות כזאת.

    השבמחק