יום ראשון, 29 ביולי 2012

אבחון ליקויי למידה


אבחון ליקויי למידה – בכל גיל
ליקויי למידה הם אחת התופעות המטרידות ביותר הורים וילדים החל מגיל בית הספר היסודי ואילך. יש חשיבות גדולה לאבחון מעמיק ומקצועי של סוג הלקות המדובר ורצוי בגיל צעיר יחסית, על מנת לספק מענה ראוי לילד או בשלבים מתקדמים לנער. אם אתם מרגישים שילדכם אינו עומד בקצב הלימודים בגיל קטן, שהוא אינו מדביק את קצב לימוד הקרוא וכתוב או שיכולות החישוב שלו בגיל זה מאד לא מפותחות יכול להיות שילדכם סובל מלקויות למידה.
ילדים כאלה מפתחים מנגנוני הגנה מורכבים כדי שלא יבחינו בלקות שלהם ויש לעמוד על הסיבות לכשלים אלה בגיל צעיר עד כמה שניתן. ברוב המקרים תגלו כי הילד שלכם אכן סובל מלקויות למידה מסוימות שניתן לאבחן אותן ולעזור לו להשתלב בקרב בני גילו ללא צורך בהפרדתו מחבריו.
אבחון ליקויי למידה בגיל הרך
הגיל הרך הוא הגיל הנכון לעשות אבחון ליקויי למידה לילד המראה קשיים בקריאה וכתיבה, קשב וריכוז, התמצאות, יכולות חישוב ירודות וכדומה. על ההורים בסיוע הגננת לפנות את הילד למרכז התפתחות הילד שבמקום כדי שיוחלט האם על הילד לעשות איבחון דידקטי שיוכל להצביע על הלקות וכן לצייד את הילד בכלים לקראת השתלבותו הרצויה בין יתר בני גילו. אבחון לקויי למידה בגילאים אלו ממומן על ידי הרשויות השונות.
 
אבחון ליקויי למידה בגיל בית הספר היסודי
אם בתקופת בית הספר היסודי מתגלים קשיים אצל הילד שעשויים להתגלות כליקויי למידה שונים יש לפנות למורה התלמיד בכיתה כדי שיעשה מה שמכונה התערבות לימודית. המורה המחנך יתייעץ עם הצוות המקצועי של בית הספר על מנת להחליט לגבי שליחת הילד לאבחון דידקטי או לטיפול פסיכולוגי.
אבחון ליקויי למידה בגיל התיכון
מכיתה ז' כשהתלמיד עובר לחטיבה, אבחון ליקויי למידה מסוג איבחון דידקטי או דומה נעשה על ידי ההורים. במידה ולהורים ישנם קשיים כלכליים יוכל משרד החינוך לעזור או הרשות המקומית. רשויות מקומיות רבות הקימו מערך של עזרה בתחום זה וניתן להיעזר בהם בכל עת המתגלה חשש ללקות למידה אצל בני נוער שונים.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שאבחון לקויות למידה זה דבר מאוד חשוב, וכמה שיותר מוקדם יותר טוב.
    לנו כהורים חשוב לדעת מה הן לקויות למידה - איך להתמודד איתן אלה כלים שאנחנו צריכים ללמוד ולא משהו שיכולים להפיל עלינו בגיל תיכון.
    אני חושב שאבחון של ילדים בגיל תיכון כבר אומר שהילד יתמודד עם הבעיות לבד לעומת אבחון בגיל בית ספר יסודי שזה אומר שההורים יעזרו ויצטרכו להיות שם כדי להתמודד עם הבעיות יחד עם הילד!
    אני, כהורה לילד עם לקויות למידה חושב שכדאי מאוד לעשות את האבחון בגיל צעיר ככל האפשר מפני שגם אני הייתי צריך להתרגל ולהתמודד עם הבעיות. ללמוד כלים על מנת שאוכל לעזור לילד.

    השבמחק