יום שני, 31 בינואר 2011

פסיכולוגית קלינית


מאז שתחום הפסיכולוגיה פרץ לתודעתנו, נהוג היה לראות בו בעיקר כלי לאבחון של "חולי נפש" בלבד. אומנם לאחר שלתמונה נכנסה הפסיכולוגיה הקלינית, שהיא תוצר של מאה השנים האחרונות, תחום הפסיכולוגיה הצליח במלא מובן המילה "לקום על רגליו". 

למעשה, בזכות הפסיכולוגיה הקלינית המטפלים יכולים היום להציע למטופלים שלהם כלים מעשיים ליישום המחקרים הפסיכולוגיים התיאורטיים ועזרה מעשית כמעט בכל בעיה הנפשית. היום, טיפול אצל פסיכולוגית קלינית או פסיכולוג קליני מתחיל באבחון מדוקדק והערכה נפשית של המטופל, ממשיך לטיפול עצמו ומסתיים במעקב.

פסיכולוגיה קלינית – מידע בסיסי


להבדיל מטיפול אצל פסיכיאטר קליני, שהוא למעשה רופא לכל דבר שרשאי לתת תרופות למטופליו, טיפול אצל פסיכולוג/ פסיכולוגית קלינית, עוסק בקוגניציה ושיפור המצב הרגשי של המטופל. עם זאת, פסיכולוגים קליניים יכולים להמליץ למטופל על טיפול תרופתי ולהפנות אותו בשביל זה לפסיכיאטר. זו הסיבה שמרבית הפסיכולוגים הקליניים עובדים בצוות משותף עם פסיכיאטריים, על מנת להעניק למטופלים חבילה שלמה של טיפול פסיכולוגי. כך או כך, פסיכולוג/ פסיכולוגית קלינית מטפלים באמצעות הגברת המודעות של המטופל שלהם, לאישיותו, לרצונותיו ולמקומו בחברה הסובבת אותו.







פסיכולוגית קלינית או פסיכולוג


לפני שניגשים לטיפול פסיכולוגי, רבים נוהגים לשאול: "פסיכולוגית קלינית אישה או פסיכולוג קליני גבר"? חלקם חושבים כי הכי נכון עבורם זה טיפול פסיכולוגי אצל פסיכולוגית קלינית – אישה, אחרים סבורים כי הם צריכים פסיכולוג גבר. אומנם יש כאלה, שלא יודעים מה הכי טוב עבורם ומבזבזים זמן רב על התלבטויות מיותרות. הרי מינו של המטפל אינו חשוב במיוחד ומה שחשוב יותר, זה הניסיון והמיומנות של המטפל. הרי במקום להתלבט בין פסיכולוגית קלינית לפסיכולוג, עדיף להשקיע את האנרגיה במציאת מומחה מקצועי ואמפטי. בשביל זה כדאי לברר על ניסיונו או אופן הכשרתו של המטפל, שיטות הטיפול שלו וכמובן המחיר.

פסיכולוגית קלינית – כל היתרונות


על אף שאין חשיבות למינו של המטפל, יש מטופלים שיכולים להצביע על הבדלים בטיפול. להבדיל מטיפול אצל פסיכולוג קליני – גבר, שיעניק למטופל שלו יכולת להיות יותר החלטי, לשים גבולות ולהיות קשוח יותר, פסיכולוגית קלינית – אישה, יכולה להיות יותר חמה ומכילה ובאפשרותה לגלות למטופל שלה את הצדדים היותר רכים שלו. 


פסיכולוגית קלינית – אישה, היא גם הבחירה המומלצת לאותן הנשים, שמודעות כי הן נוטות להסתבך בקשר רומנטי עם פסיכולוג קליני – גבר. גם גברים, שהיו להם בעיות עם אמא, מרגישים בטוחים יותר לדבר על עברם דווקא עם פסיכולוגית קלינית – אישה.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה